Hoe gaat een traject in zijn werk?

Stap 1. Analyse

Eerst beginnen we met een uitvoerige analyse. Dit kan een zoekwoorden onderzoek zijn of een interne en externe analyse van je organisatie. We zoeken uit wie je klant is, wat hij/zij wil en waar ze tegenaan lopen en op welke kanalen ze te vinden zijn. Dit is essentieel omdat we met deze informatie een aantal aandachtspunten en opties kunnen gaan formuleren die als basis voor de volgende stap staan.

Voorbeeld:

Toen ik voor Hoorus ( audicien ) aan de slag ging, heb ik eerst grondige analyse gedaan bij de klanten om erachter te komen wat er speelde. Ze hadden onder andere behoefte aan meer informatie over de winkels met betrekking tot updates & ontwikkelingen. Dit aandachtspunt heb ik meteen meegenomen in het plan en heeft uiteindelijk voor mooie resultaten gezorgd.

Stap 2. Strategie

In samenwerking met jou gaan we vervolgens een plan opstellen waardoor heldere doelstellingen geformuleerd worden. Een aantal voorbeelden in het plan kunnen zijn: ik wil de naamsbekendheid met een % laten stijgen of ik wil 10 klanten per week binnenhalen en welke middelen/kanalen ( bv. online marketing/influencers ) hebben we daarvoor nodig om dit te halen?

Voorbeeld:

Youbahn kampte eind 2018 met een lage naamsbekendheid. Door opkomende concurrentie moest er een mediaplan worden opgemaakt voor meer naamsbekendheid.

Aan mij de taak om een mediaplan op te stellen op basis van regio/periode/budget/creatie.

1)            Eerst heb ik een 0-meting gedaan waarbij er een onderzoek werd gedaan naar de naamsbekendheid van Youbahn tov concurrenten. Door een groot netwerk in de media bij oa. een onderzoeksbureau was dit proces snel geregeld tegen een lage prijs.

2)            Vervolgens heb ik met de regio/periode/budget/creatie een geheel plan gemaakt met een strategie en doelstellingen en inzet media. ( tv/radio/outdoor/print/online ) Belangrijk was dat alle gewenste info snel en efficiënt bij mij terecht zijn gekomen ivm uitstekende relatie met de media exploitanten. Vervolgens heb ik met een eigen gemaakt model alle media voorstellen verwerkt zodat er een compleet en overzichtelijk plan met kosten/bereik/periode kon worden voorgelegd.

3)            Na goedkeuring heb ik alle media onderhandeld tegen de laagste mogelijke prijs, en de planning gedaan. Met name de inkoop op televisie is erg bewerkelijk omdat de kijkcijfers van de programma’s constant wijzigen en dat je dit elke dag goed in de gaten moet houden. Gelukkig heb ik jarenlang in de televisie wereld gewerkt, dus wist ik precies hoe ik dit aan moest pakken. Gedurende de campagne heb ik samen de klant goed gekeken naar de data uit hun systemen om de campagnes nog verder te optimaliseren.

4)            Na de campagne hebben we de campagnes geëvalueerd en is de 1-meting weer ingezet bij het onderzoeksbureau om de resultaten in te zien.

Doelstelling was om de naamsbekendheid met 30% te laten stijgen en is dat ruimschoots gelukt. ( 35% )

Stap 3. Implementatie

Vervolgens gaan we als we de doelstellingen helder hebben geformuleerd aan de slag met het plan. We gaan alles klaarzetten, proefdraaien en een planning opzetten. Van deze promotieactiviteiten evalueer ik het resultaat middels een overzichtelijk dashboard. Hoeveel mensen hebben de reclame-uitingen gezien? Is de naamsbekendheid toegenomen? Heeft de campagne een positief resultaat op de verkopen? De resultaten neem ik mee in het volgende plan: wat werkt, kun je misschien nog een keer proberen. Wat niet werkt, doen we in het vervolg niet meer. Hierbij ga ik ook kijken of we processen kunnen gaan automatiseren om het leadproces te verkleinen en welke kosten er bespaard kunnen worden.

Voorbeeld:

In het begin heb ik me bij Phonak-Lyric beziggehouden met het analyseren van de afgelopen jaren aan data. Hier kwamen een aantal interessante inzichten uit, namelijk dat er vrijwel niet gemeten werd. Dit heb ik helemaal ingericht met verschillende tools zodat elke stap gevolgd kon worden.

Daarnaast zijn er periodieke gesprekken gevoerd met klanten op het gebied van samenwerking en hoe we gezamenlijk efficiëntere marketing richting de eindgebruikers konden voeren. Met name deze gesprekken zorgden voor een enorme vooruitgang. Met een gezamenlijke focus zijn er fors meer leads en trials gestart en is de relatie tussen Lyric en hun klanten ( audiciens ) aanzienlijk verbeterd. Vervolgens is er een duidelijk plan met kpi’s, periode, budget opgemaakt die tot op heden nog wordt gebruikt. Ook is er een klantportaal gebouwd om het aantal stappen in het leadproces te automatiseren en te versnellen.

Resultaat: Door klantgedrag te meten en met klanten in gesprek te gaan is het leadproces verkort van 7 naar 4 stappen en is de kost per lead verlaagd van € 40,- naar € 20,-. ( 100% )

Hoe werken we samen?

In de loop der jaren heb ik een groot netwerk in de media opgebouwd en kan ik specialisten inzetten als een specifieke expertise niet aanwezig is in de organisatie. Denk aan een fotograaf, designer, video/audio producent/influencer ed. Met hun heb ik inmiddels al vele projecten mogen doen en zorg ik voor de regie in jullie project en bewaak dat alle ‘’neuzen’’ dezelfde kant opstaan voor jullie.

Ik lever een maatwerk traject voor een vaste prijs per maand. Je krijgt een ervaren Marketing & Mediaspecialist waar je met een gerust hart alles aan over kunt laten.

Wat maakt mij uniek?

  • Je hoeft het maar te vragen of het wordt meteen geregeld. Heb een tic dat ik niet kan rusten als iets niet af is of is geregeld. Daarbij wil ik voor jou altijd het maximale eruit halen.
  • Ik kan heel snel het totaal overzien.
  • Ik ben erg pro actief en doortastend, maar wel op een prettige afstand.
  • Als een spin in een web kom ik het beste tot mijn recht. Kan goed samenwerken en kan makkelijk de belangen van meerdere partijen inzien.
  • Mensen zien mij als betrouwbaar, makkelijk in de omgang, empathisch, humorvol en professioneel.
  • Ik ben realistisch en eerlijk, dus beloof geen gouden bergen vooraf.

Periodiek overleggen we en nemen we de resultaten en nieuwe plannen door. En omdat er geen meter loopt kunnen we ons volop concentreren op de verbeteringen. Samen maken we snel grote stappen in strategie, communicatie en verkoop.

Ik heb hele scherpe prijsafspraken met: