Phonak-Lyric

Toen ik in 2016 begon bij Lyric, liep de marketing afdeling niet goed. De businessmanager was in zijn eentje en had een te groot takenpakket waardoor er geen duidelijke structuur was op de marketingafdeling. Er was geen duidelijk marketingplan, een lang leadproces en onduidelijkheid over wat marketinginzet nu eigenlijk oplevert.

Aan mij de taak om een duidelijk marketingplan op te stellen met als subdoelstellingen, het leadproces te verbeteren en kost per trial/lead te verlagen.

In het begin heb ik me beziggehouden met het analyseren van de afgelopen jaren aan data. Hier kwamen een aantal interessante inzichten uit, namelijk dat er vrijwel niet gemeten werd. Dit heb ik helemaal ingericht met verschillende tools zodat elke stap gevolgd kon worden.

Daarnaast zijn er periodieke gesprekken gevoerd met klanten op het gebied van samenwerking en hoe we gezamenlijk efficiëntere marketing richting de eindgebruikers konden voeren. Met name deze gesprekken zorgden voor een enorme vooruitgang. Met een gezamenlijke focus zijn er fors meer leads en trials gestart en is de relatie tussen Lyric en hun klanten ( audiciens ) aanzienlijk verbeterd. Vervolgens is er een duidelijk plan met kpi’s, periode, budget opgemaakt die tot op heden nog wordt gebruikt. Ook is er een klantportaal gebouwd om het aantal stappen in het leadproces te automatiseren en te versnellen.

Resultaat: Door klantgedrag te meten en met klanten in gesprek te gaan is het leadproces verkort van 7 naar 4 stappen en is de kost per lead verlaagd van € 40,- naar € 20,-. ( 100% )

Youbahn

Youbahn kampte eind 2018 met een lage naamsbekendheid. Door opkomende concurrentie moest er een mediaplan worden opgemaakt voor meer naamsbekendheid.

Aan mij de taak om een mediaplan op te stellen op basis van regio/periode/budget/creatie.

1)            Eerst heb ik een 0-meting gedaan waarbij er een onderzoek werd gedaan naar de naamsbekendheid van Youbahn tov concurrenten. Door een groot netwerk in de media bij oa. een onderzoeksbureau was dit proces snel geregeld tegen een lage prijs.

2)            Vervolgens heb ik met de regio/periode/budget/creatie een geheel plan gemaakt met een strategie en doelstellingen en inzet media. ( tv/radio/outdoor/print/online ) Belangrijk was dat alle gewenste info snel en efficiënt bij mij terecht zijn gekomen ivm uitstekende relatie met de media exploitanten. Vervolgens heb ik met een eigen gemaakt model alle media voorstellen verwerkt zodat er een compleet en overzichtelijk plan met kosten/bereik/periode kon worden voorgelegd.

3)            Na goedkeuring heb ik alle media onderhandeld tegen de laagste mogelijke prijs, en de planning gedaan. Met name de inkoop op Televisie is erg bewerkelijk omdat de kijkcijfers van de programma’s constant wijzigen en dat je dit elke dag goed in de gaten moet houden. Gedurende de campagne heb ik samen de klant goed gekeken naar de data uit hun systemen om de campagnes nog verder te optimaliseren.

4)            Na de campagne hebben we de campagnes geëvalueerd en is de 1-meting weer ingezet bij het onderzoeksbureau om de resultaten in te zien.

Doelstelling was om de naamsbekendheid met 30% te laten stijgen en is dat ruimschoots gelukt. ( 35% )