Media Werkt nieuws

Bij Mediawerkt blijven we altijd op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen in de mediawereld die relevant zijn voor onze relaties. Hieronder treft u onze laatste nieuws aan. 

23-01-2020

Effectiviteit van een outdoorcampagne

Door William Gilijamse

Deze maand is het thema ‘’outdoor’’. Ik wil het graag deze keer hebben over de effectiviteit van een outdoor campagne.

Het managen van verwachtingen is erg belangrijk bij inzet van een outdoor campagne waarbij ik altijd aangeef dat je niet moet verwachten dat je het ingezette budget meteen weer terugverdient. Als dit zo zou zijn, zou elk vlak de komende tijd helemaal uitverkocht zijn en is dat vaak niet het geval. ( uitzonderingen daargelaten natuurlijk. 😊 )

Dus als je KPI sales is, bv. bij het inzetten van alleen een abri ( bushokje ) campagne, dan zou ik het budget niet hiervoor inzetten.

Wat werkt dan wel en hoe zet je een dergelijke campagne effectief op?

In de analysefase van je doelgroep kun je al goed naar voren halen welke regio’s interessant zijn om aanwezig te zijn. Hierbij weet ik inmiddels welke formaten hierbij passen en wanneer het interessant kan zijn om een campagne te gaan plannen voor een scherpe prijs met een opvallende uiting. Met name de creatie is erg belangrijk waarbij ik altijd 3 tips hanteer: ‘’Keep it simple’’, ‘’Val op’’ en ‘’Alles zo groot mogelijk’’.

Het inzetten van bv meerdere abri’s of billboards langs de provinciale weg zal gaan helpen om vooral veel nieuwe mensen aan te spreken die je merk nu nog niet kennen. Echter is de kans aanwezig dat ze niet meteen zullen converteren, wat natuurlijk begrijpelijk is. Als ik een nieuw product of dienst zie, wil ik er eerst meer van weten voordat ik tot kopen overga. Hier zijn de website en social mediakanalen met meer informatie weer goede ondersteunende kanalen voor.

Wat goed helpt in het meetproces is dat je met regio targeting een ‘’fence of straal’’ om de objecten heen kunt plaatsen zodat de uiting ook meteen op de online devices te zien zal zijn. Deze aanpak kan je goed van tevoren plannen en wordt het daardoor beter meetbaar. Om het effect van outdoor goed te meten, moet het dus samenwerken met de online kanalen voor maximaal effect. Met name de combinatie werkt zeer effectief omdat je meerdere contactmomenten hebt met de doelgroep en ze kunt retargeten.

Ook de periode van een dergelijke campagne zou ik zeker nooit korter dan 3 weken doen en liefst langer. Outdoor werkt beter op lange termijn omdat je een hoger aantal contacten met je doelgroep krijgt en je meer verschillende mensen bereikt.

Deze aanpak heb ik al bij meerdere van mijn relaties gehanteerd en levert altijd goede meetbare en vooral realistische resultaten op.

Wil je meer van dit soort cases horen, let me know.

Delen op: