Media Werkt nieuws

Bij Mediawerkt blijven we altijd op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen in de mediawereld die relevant zijn voor onze relaties. Hieronder treft u onze laatste nieuws aan. 

18-02-2020

Gratis Tips tricks in de radiowereld: ‘’Digitale audio’’

Door William Gilijamse

De vorige keer had ik het over effectieve reclame inzet op FM radio. Maar hoe zit het dan met digitale audio? Want je kunt ook via de online platformen van de radiozenders een commercial inzetten?

Eerst even wat cijfers over de digitale audio markt.

Facts & Figures: ( RAB )

  • 50+ stations en bijna 5 miljoen luisteraars per maand
  • 54% van de luisteraar is man, gemiddelde leeftijd 39
  • 30 miljoen streamstarts, 50 miljoen beluisterde uren

Dat zijn mooie cijfers die alleen maar groeiende zijn, dus je ziet dat dit steeds meer ingezet wordt.

Wat zijn de voordelen van inzet digitale audio?

  • Toegevoegd bereik op FM campagne
  • Je minimaliseert de waste door targeting
  • Je kunt de profielen gebruiken van social/display en video voor onderstaande targeting mogelijkheden
  • Snellere rapportage dan FM ( dag later )

Welke targeting kun je gebruiken?

  • Regiotargeting
  • Time targeting
  • Device targeting
  • Geo message targeting ( aangepaste commercials per regio )
  • Run of network ( alle radiozenders )
  • Doelgroep pakket ( doelgroepselectie bij radiozenders op basis van leeftijd )

Daarnaast is het mogelijk om dit in te kopen direct bij de zenders of via een programmatic seat.

Elke radiozender heeft zo zijn eigen sterke punten mbt doelgroepen en kan je met een analyse, zoals besproken in mijn vorige artikel, tot een juiste keuze qua radiozenders komen.

Tip:

Meestal adviseer ik een digitaal audiopakket om de luisteraars te bereiken die je met FM niet bereikt. Zeker bij bepaalde zenders luisteren sommige alleen maar via digitale audio. Daarbij gebruik ik de profielen die je hebt opgebouwd via social media om dit vervolgens mee te nemen in de targeting. Omdat je met een CPM prijs werkt, kun je dit voor een laag budget inzetten voor extra effect op je campagne.

Heb dit al verscheidene keren gedaan voor meerdere relaties en werkt altijd erg goed. Zeker dit stuk kun je goed meten omdat de rapportages veel sneller gemaakt kunnen worden dan FM radio.

Kortom, samen inzetten met FM loont!

Ook sparren over digitale audio? Let me know.

Delen op: