Media Werkt nieuws

Bij Mediawerkt blijven we altijd op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen in de mediawereld die relevant zijn voor onze relaties. Hieronder treft u onze laatste nieuws aan. 

27-02-2020

Gratis Tips + tricks in de radiowereld: ‘’Podcasts’’

Door William Gilijamse

De vorige keer had ik het over effectieve reclame inzet op FM radio en digitale audio. Maar hoe zit het dan met een steeds populairder wordend medium in radiowereld, namelijk podcasts?

Podcasts zijn ongekend populair op het moment. ( https://www.emerce.nl/nieuws/bnr-bereikt-1-miljoen-luisteracties-podcasts )

Een podcast is een on demand-radioprogramma, waar je op ieder moment van de dag, waar je ook bent, naar kunt luisteren via je laptop of smartphone. Podcasts zijn er in vele vormen en maten. Sommige dagelijks, andere wekelijks of maandelijks. Vaak zijn er twee of meer mensen met elkaar in gesprek, maar soms is het een monoloog. Daarom kan je een podcast vaak vergelijken met een praatprogramma op de radio.

Hoe kan je podcast het beste inzetten in je mediaplan?

Welke mogelijkheden zijn er?

  1. Hostread ( een commerciële boodschap die in de eigen woorden van de host (presentator) aan de luisteraar wordt overgebracht )
  2. Sponsoring ( ‘’mede mogelijk gemaakt door….’’ )
  3. Brand story ( merkverhaal vertaald naar een professionele podcast )
  4. Preroll ( radiospot wordt afgespeeld voordat de podcast begint )

Persoonlijk vind ik de brand story en de hostread het meest effectief. Puur vanwege het feit dat je op een onderwerp in kan spelen waar je luisteraar echt iets aan heeft. Je hebt 1 op 1 aandacht en kunt verdieping zoeken in hoe je bv. bepaalde problemen kunt oplossen. Daarnaast is het goedkoop om een podcast op te nemen, dus laagdrempelig om in te zetten.

Tip:

Hang geen bereik als KPI aan een podcast. Een podcast kan door 10.000 luisteraars worden beluisterd, wat niet echt een massabereik is zoals bv een FM radiozender, maar je hebt wel meer impact omdat mensen willen luisteren naar een podcast. ( push vs. pullmarketing )

Wat je wel kunt gebruiken om te meten zijn oa:

  • Traffic meten op speciale webpagina nav podcast publicatie
  • Rss feed laten uitlezen. De RSS-feed is het bronbestand van de show, dat de makers bij de verschillende podcastspelers uploaden. Door de RSS-feed van de podcast uit te lezen, kunnen deze programma’s de data van alle kanalen (behalve Spotify) verzamelen en de makers een duidelijk overzicht van de prestaties bieden.

Hier zijn inmiddels verschillende tools voor die je kunnen helpen om meer inzicht te krijgen.

Zeker in bepaalde nichemarkten is podcast zeer effectief en adviseer ik altijd om een serie met podcasts mee te nemen in het plan.

Ook sparren over podcasts in je mediaplan? Let me know.

Delen op: