Media Werkt nieuws

Bij Mediawerkt blijven we altijd op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen in de mediawereld die relevant zijn voor onze relaties. Hieronder treft u onze laatste nieuws aan. 

05-03-2020

Gratis tips & tricks in de Televisie wereld: ‘’Analyse’’

Door William Gilijamse

Nieuwe maand, nieuw thema en gaat het deze maand over ‘’Televisie’’. Hierin zullen tips & tricks komen over de analyse, inkoop en planning van dit prachtige medium.

Televisie is al jarenlang een prachtig kanaal om je doelgroep te bereiken.

Waarom kan je TV ook alweer goed inzetten in je plan?

  • Via televisie heb je een groot bereik

Adverteerders kiezen niet zomaar voor reclame maken via televisie. Een van de grootste voordelen van reclame op tv is dat er binnen één klap een groot en breed publiek bereikt wordt, voornamelijk wanneer er rondom populaire tv-programma’s geadverteerd wordt. Programma’s als Expeditie Robinson en Miljoenenjacht hebben kijkcijfers waar je U tegen zegt.

  • Televisie is emotie

Televisie geeft sfeer en beleving. Diensten of producten komen écht tot leven in een tv-commercial. Emotie is hierbij het toverwoord. U kunt duidelijk in beeld brengen wat de voordelen zijn van uw dienst of product. Wanneer dit wordt ondersteund met mooie beelden en goede herkenbare muziek, zult u zeker de voordelen van een tv-spot zien.

  • ‘’Ik ken jullie van de tv-commercial’’

Naast de beleving wordt tv-reclame gezien als statussymbool. Mensen komen geregeld bij onze klanten met de opmerking: “Het gaat goed met jullie toch? Ik zie jullie vaak op NPO of RTL”. Mensen refereren een tv-spot dus aan het feit of het goed gaat met een bedrijf.

  • En…. Actie!

Ruim een kwart van alle Nederlanders geeft aan in het afgelopen jaar actie te hebben ondernomen naar aanleiding van het zien van een tv-reclame. Dat zijn mensen die het product of de dienst hebben gekocht, het hebben opgezocht via internet, erover hebben gesproken met anderen of de website van de adverteerder hebben bezocht. Allemaal naar aanleiding van een televisiecommercial! We zien dus dat een tv-commercial aanzet tot actie bij de doelgroep. Op die manier draagt een tv-spot niet alleen bij aan de naamsbekendheid of het imago, maar ook aan de verkoop van uw dienst of product.

Kortom, een aantal mooie voorbeelden waarom TV een prachtige aanvulling is in je plan.

Maar waar moet je beginnen als je dit wilt inzetten? Er zijn veel televisiezenders in Nederland en is er veel mogelijk op het gebied van reclame inzet.

Altijd als ik advies moet geven hierover, begin ik altijd eerst met een analyse. Wanneer wil je aanwezig zijn, welke doelgroep wil je bereiken, welke boodschap wil je verkondigen en hoe lang moet deze zijn? Is er een indicatie budget aanwezig? Wil je in een programma aanwezig zijn of alleen in de reclameblokken?

Op basis van al deze informatie kun je vervolgens, met eigen ervaring en een aantal tools, goed inzicht krijgen welke zenders het beste passen bij deze doelstellingen.

Voorbeeld: uit de analyse van een relatie bleek dat de doelgroep vrouwen begin veertig was en hoger opgeleid. Via een ‘’optimale bereiksanalyse’’ via Avantedge kon ik toen zien dat de beste keus de inzet van 50% NPO/50% RTL was in de periode dat zij aanwezig wilde zijn met een spot van 25 seconden. Met dit inzicht kon ik vervolgens de onderhandeling aangaan met de partijen om zo de beste prijs te krijgen voor de campagne.

Zo heb ik al vele campagnes goed kunnen begeleiden omdat de analyse fase zorgvuldig werd uitgevoerd om tot juiste beslissingen te komen.

In het volgende artikel ga ik meer in op hoe je slim kunt inkopen op TV.

Ook eens sparren over hoe je een goede analyse kunt maken voor een TV plan? Ik hoor het graag.

Delen op: