Media Werkt nieuws

Bij Mediawerkt blijven we altijd op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen in de mediawereld die relevant zijn voor onze relaties. Hieronder treft u onze laatste nieuws aan. 

12-03-2020

Gratis tips & tricks in de TV wereld: ‘’Inkoop’’

Door William Gilijamse

Nieuwe maand, nieuw thema en gaat het deze maand over ‘’Televisie’’. Vorige keer had ik het over analyse en gaat het deze keer over inkoop.

Ik heb heel vaak de vraag gekregen: ‘’ Wat kost een commercial bij het reclameblok NOS Journaal nu eigenlijk? ‘’

Prachtige en logische vraag natuurlijk en het antwoord is heel simpel. Niet duur!

Met het juiste pakket in de juiste maand kun je op basis van een 20 seconden spot al voor ca. € 1.500 euro in het reclameblok ervoor of erna zitten met je bedrijfsboodschap. Met een kortere spotlengte is het zelfs nog goedkoper. Toch niet slecht voor een programma wat elke dag door ca. 2 miljoen mensen wordt bekeken.

Ja, maar dan kan toch helemaal niet…?

Jawel hoor, de perceptie dat TV een duur medium is, is iets wat al heel lang bestaat. Als je het hele jaar aanwezig wil zijn op TV, dan is het inderdaad een duur medium. Maar als je een kortstondige campagne wil om snel naamsbekendheid op te bouwen, kan het ook voor een veel lager budget.

Hoe werkt de inkoop op TV nu precies?

Je rekent af voor een TV commercial in de vorm van een Gross Rating Point ( GRP ). Een GRP staat voor 1% bruto van een doelgroep. Mannen 25-59 bv. Hier krijg je een prijs voor. Dan gaat er een maandindex, een doelgroep index, een pakketindex, een evt. marktindex en een spotlengte index overheen. Uiteindelijk komt er een daadwerkelijke prijs uit. Op basis van een budget of aantal GRP’s worden vervolgens de blokken ingedeeld en wordt dit systematisch gedaan op basis van een periode en gekozen tijdpakket. Dit wordt allemaal gedaan vanuit een prognose waarbij de realisatie de dag erna zichtbaar is als de kijkcijfers bekend zijn. Hier worden de pakketten op geoptimaliseerd om ervoor te zorgen dat de gevraagde grp’s worden uitgeleverd.

Er zitten grote verschillen tussen de verschillende pakketten waarbij de kunst is om met een slimme planning de mooie bereiksblokken te krijgen in een zo goedkoop mogelijk pakket.

Met name met deze methode heb ik al voor vele relaties mooie campagnes kunnen adviseren, inkopen en plannen. Ik denk dat de meeste van mijn klanten voor mij hebben gekozen, is omdat ik vroeger bij 1 van de exploitanten heb gewerkt, dus precies weet hoe de systemen werken.

Wil je nu ook eens sparren hierover, let me know. Ik help je graag.

Delen op: