Media Werkt nieuws

Bij Mediawerkt blijven we altijd op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen in de mediawereld die relevant zijn voor onze relaties. Hieronder treft u onze laatste nieuws aan. 

11-02-2020

Hoe kun je nu het beste radio inzetten als onderdeel van je marketing- en mediaplan?

Door William Gilijamse

Allereerst: hoe gaat het met radiomarkt?

Nou, de radioreclamemarkt neemt toe met 4,3%!

De radioreclamebestedingen zijn met 8,5 miljoen euro toegenomen en komen in 2019 uit op 204,6 miljoen euro. Dit is een groei van 4,3% ten opzichte van een jaar eerder. Het Radio Advies Bureau publiceerde de netto radioreclame-omzet van 2019.

De radiobestedingen laten in 2019 een toename zien in alle reclamedisciplines. De spotomzet stijgt met 5,5 miljoen euro (+3%) naar ruim 190 miljoen euro. Branded Content -reclame buiten de reclameblokken- doet het bijzonder goed met een groei van 3 miljoen euro, een plus van maar liefst 26%. Hiermee groeit de non-spotomzet naar bijna 15 miljoen euro.

In 2019 steeg het dagbereik van radio met zo’n 100.000 luisteraars naar ruim 9,5 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder (63,4%). Het weekbereik groeide met 63.000 luisteraars naar 13.082.000. De luistertijd was stabiel, de radioluisteraar besteedde gemiddeld ruim 4 uur per dag aan live radioluisteren. (Bron: NLO/GfK).
Dit zijn natuurlijk mooie cijfers om te zien en geeft wederom aan dat er nog heel veel naar de radio wordt geluisterd.

Hoe kun je nu het beste radio inzetten als onderdeel van je marketing- en mediaplan?

Alles staat met een goede analyse van je doelgroep. Eerst wordt gekeken naar waar de focus op ligt ( landelijk of regionaal ) om vervolgens de leeftijd, geslacht en sociale klasse te bepalen. Hierbij is het ook belangrijk om te kijken naar inkoop. Welke periode is slim om in kopen, hoe lang wil je aanwezig zijn? Hoe lang moet de commercial worden? En is er een schatting budget beschikbaar? Welke kpi wordt er aan deze campagne gehangen?

Met al deze informatie kan er, tezamen met een aantal mooie tools, gekeken worden welke zenders het beste passen bij deze doelstellingen om vervolgens meerdere onafhankelijke scenario’s weer te geven. ( bv. Radioprobe )

Naast het maken van deze analyses, is de creatie erg belangrijk, want je wil binnen een aantal seconden dat de boodschap overkomt en dat het blijft hangen. Vaak adviseer ik ook nog een tag-on ( extra spot van 5 sec ) die nog na de hoofdspot en een andere commercial kan worden ingezet voor bv. een extra call to action naar een website.
Wist je dat je een spot gratis kan laten testen bij een aantal partijen? Deze feedback kan confronterend zijn, maar erg helpen om voorafgaand aan de campagne de spot nog aan te passen omdat de boodschap niet goed overkomt bv.

Deze strategie om een radiocampagne op te zetten heb ik al vele malen toegepast bij oa. 65+/Zorgwerk/Linden-IT/MSD Animal Health en werkt elke keer weer erg goed.

Wil je ook een keertje sparren over hoe je een effectief radioplan kan maken? Let me know.

Delen op: